REC2640416 |
Acompanyament emocional a l'aula: el regal dels límits, les relacions sanes entre infants i les dinàmiques de grup |
2018-2019 |
Curs. Educació Infantil-Primària |
|
|
|
1/7/2019 - 3/7/2019 (20 hores) de 9:00h a 14:00h |
|
ESC Consol Ferré |
|
c. Valentins, 20-26 (Amposta)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Moviment de mestres de les Terres de l'Ebre
|
| |
|
|
| |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
40
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Curs organitzat en el marc de la 39 Escola Estiu organitzada pel Moviment dels i les Mestres de les Terres de l’Ebre per a la Renovació Pedagògica (MRPTE).
https://www.mrpterresebre.cat/
La formació pretén reflexionar i aprofundir sobre l’acompanyament emocional dins l’aula: el rol de l’adult, el lloc de l’infant i les dinàmiques de grup.
La metodologia combina la fonamentació teòrica amb la reflexió i millora en les actuacions davant situacions de relació adult-infant, infant-infant(conflictes, agressions i negociacions).
|
| |
Objectius |
Aprofundir en coneixements i compartir vivències en l’àmbit de l’acompanyament emocional dins l’aula i amb grups d’infants.
Adquirir recursos pràctics i experimentar noves dinàmiques de l’acompanyament emocional a l’aula.
Compartir espais de reflexió sobre la pròpia pràctica i treballar sobre casos propis que cada membre desitgi aportar al grup. Crearem espais de debat i reflexió crítica.
Proporcionar material teòric per tal de facilitar l’aprofundiment en els continguts de la formació i optimitzar-la
Vetllar pel benestar de tots els participants i per la integració dels continguts de la formació amb l’objectiu que sigui útil, inspiradora i ajudi a la comprensió profunda dels processos de la infància.
|
| |
Continguts |
BLOC 1-COM POSAR LÍMITS AMB AMOR I RESPECTE
El regal dels límits: com quan i per què posar límits.
Negociar, acollir i transformar en positiu la vivència dels límits.
Alternatives al sistema de premis i càstigs.
Acollir les emocions que sorgeixen al voltant d’un límit.
L’expressió del desacord en l’infant.
Com gestionar l’energia agressiva i les crisis explosives.
La contenció emocional i la descàrrega sana.
Comunicar-se i relacionar-se amb infants, com generar diàleg.
Negociacions i acords. Fer pactes amb infants.
BLOC 2 - RELACIONS SANES ENTRE INFANTS- CONFLICTES, AGRESSIONS I NEGOCIACIONS
Els conflictes com a oportunitats.
El rol de l’adult: vetllador, seguritzador, element neutre.
Acompanyar sense dirigir; el perill de la triangulació.
Com oferir espais cuidats per a expressar les emocions i generar el diàleg.
El paper de l’infant.
Com generar un procés d’aprenentatge i d’autogestió en l’infant/grup en el procés de resolució de conflictes.
Com gestionar les agressions: físiques, emocionals, fugues, entre altres.
El procés de negociació. L’escolta, el diàleg, els acords.
BLOC 3- LA CURA DE LES DINÀMIQUES DE GRUP- EXCLUSIONS, RIDICULITZACIONS, HUMILIACIONS I LIDERATGE MALENTÈS
Com generar dinàmiques sanes de relació en el grup d'infants, vetllant pel benestar del grup i d'un mateix dins l'entorn social.
Com afecten les dinàmiques de grup negatives al desenvolupament de l’infant: autoestima, autoregulació i autonomia. Conseqüències en la relació i concepció del jo, de l’entorn social i del món que m’envolta.
Com gestionar les dinàmiques d’exclusió, les ridiculitzacions, les humiliacions i els lideratges malentesos dins d’un grup d’infants.
Reflexió i anàlisis sobre la gestió dels tipus d’exclusió, d’humiliacions i ridiculitzacions més freqüents. Exclusions directes o visibles i indirectes o invisibles.
Quins límits cal posar i per què. Normes de convivència.
La gestió de les diferències en un grup d’infants. Conviure amb la diversitat. Comprensió i vivència de la complexitat social.
El paper dels líders dins del grup. Com generar lideratges sans i positius. Com generar espais de lideratge alternats per a tots els membres d’un grup.
Com crear actituds reflexives sobre la pròpia conducta, entenent el lloc que cadascú ocupa dins el grup i les responsabilitats i oportunitats que el lloc comporta.
El treball amb l’eix comunitari. Eines, recursos i propostes que fomenten una dinàmica de grup sana i equilibrada.
|
| |
Observacions |
Matrícula socis 20€, no socis 40€
|
| |
Formador/a |
Vicky Mateu
|
| |
Avaluació |
La participació dels assistents en les propostes, els debats, reflexions i espais per a compartir el contingut teòric i el contingut vivencial.
El treball telemàtic que permetrà aprofundir i anar més enllà en el contingut de les diferents sessions.
Proposta per a les 5 hores telemàtiques:
Lectura d’articles que introdueixen els continguts i dinàmiques.
Enllaços amb recursos per practicar i obrir les dinàmiques i el debat.
Recerca i aprofundiment dels temes del curs: diferents autors, altres mirades, webs interessants, més recursos, etc.
Aquesta activitat es compartirà amb els formadors i el grup d’alumnes mitjançant un espai telemàtic per tal de fer les aportacions necessàries.
|
| |
Requisits de certificació |
80% d'assistència al curs.
Presentació de totes les tasques
de manera satisfactòria, seguint tos els passos establerts.
En finalitzar el curs, l’alumnat haurà de contestar un qüestionari de satisfacció per tal de poder fer la valoració del mateix.
|
| |
E-mail |
mrp.terresebre@gmail.com
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dilluns |
01/07/2019 |
0900 |
1100 |
Sessió 2 |
dilluns |
01/07/2019 |
1100 |
1400 |
Sessió 3 |
dimarts |
02/07/2019 |
0900 |
1100 |
Sessió 4 |
dimarts |
02/07/2019 |
1100 |
1400 |
Sessió 5 |
dimecres |
03/07/2019 |
0900 |
1100 |
Sessió 6 |
dimecres |
03/07/2019 |
1100 |
1400 |
|
| |